Διδακτικό προσωπικό

Φιλαναγνωσία

Η ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ

Στο πλαίσιο της εφαρμογής του Προγράμματος του Νέου Σχολείου το γλωσσικό μάθημα αυξήθηκε κατά 1 ώρα εβδομαδιαίως για την Α΄ και τη Β΄ τάξη του Δημοτικού Σχολείου και η ώρα αυτή διατίθεται για την ανάγνωση λογοτεχνικών κειμένων. Μεταξύ άλλων είναι η προώθηση της ιδέας των Λεσχών Ανάγνωσης και η δημιουργία αναγνωστικών ομάδων έτσι ώστε σε δεύτερο στάδιο οι ομάδες αυτές να εξελιχθούν σε Παιδικές Λέσχες Ανάγνωσης στις τάξεις Γ΄, Δ΄, Ε΄ και ΣΤ. Έτσι καθιερώνεται ο θεσμός της φιλαναγνωσίας στα σχολεία. . Σκοπός της φιλαναγνωσίας είναι η γνωριμία και η ουσιαστική επικοινωνία του μαθητή με το λογοτεχνικό κείμενο αλλά και με το συγγραφέα του καθώς και η σταδιακή  εδραίωση μιας φιλικής σχέσης του μαθητή με το λογοτεχνικό βιβλίο. Αυτή θα το βοηθήσει να καλλιεργήσει τη γλωσσική του έκφραση και τον προφορικό του λόγο, καθώς και να αναπτύξει δεξιότητες διαλόγου και συνομιλίας. 
Ταυτόχρονα θα είναι σε θέση να αναπτύξει την κριτική και δημιουργική του σκέψη, θα μπορεί να δραστηριοποιήσει τη φαντασία του και την εφευρετικότητά του, να εμπλουτίσει τις γνώσεις του και την αισθητική του καλλιέργεια, να  δοκιμάσει και να μάθει να διαχειρίζεται τα συναισθήματα, όχι μόνο τα δικά του αλλά και των άλλων, καλλιεργώντας έτσι την ενσυναίσθηση και  αναπτύσσοντας τη συναισθηματική του νοημοσύνη. 
Εν κατακλείδι θα μπορεί να συγκροτήσει ολόπλευρα την προσωπικότητά του. Φιλαναγνωσία είναι η αγάπη για την ανάγνωση. Και η αγάπη ίσως να μη διδάσκεται. Σίγουρα όμως καλλιεργείται και αναπτύσσεται. Έχοντας στο πλάι του ο μαθητής ως συνταξιδιώτη και συνοδοιπόρο τον οραματιστή - εμπνευστή Παιδαγωγό, ο οποίος γίνεται διαμεσολαβητής μεταξύ του ίδιου και του βιβλίου, μπορεί να ξεκινήσει την περιπλάνησή του στους ελκυστικούς τόπους της λογοτεχνίας, εκεί που η ζωή και το όνειρο συναντιούνται. Και μέσα από την περιπλάνηση αυτή γίνονται καλύτεροι και οι άνθρωποι αλλά και η ζωή.    Για το σκοπό αυτό οι μαθητές κάθε τάξης του σχολείου μας διαβάζουν βιβλία γνώσεων ή παιδικής λογοτεχνίας, που τις περισσότερες φορές σχετίζονται με τα διαθεματικά προγράμματα και τα επεξεργάζονται με δημιουργικό τρόπο στην τάξη τους. Έτσι τα παιδιά μαθαίνουν να αγαπούν το βιβλίο, να το θεωρούν πολύτιμο εργαλείο γνώσης, αλλά και αναπόσπαστο στοιχείο της εκπαιδευτικής διαδικασίας


Τέλος, καλό είναι να έχουμε πάντοτε στο νου μας τα δικαιώματα του αναγνώστη, σύμφωνα με τον Daniel Pennac.

 

Το παιδί έχει δικαίωμα:

·να μη διαβάζει,

·να πηδάει σελίδες,

·να μην τελειώνει ένα βιβλίο,

·να το ξαναδιαβάζει,

·να διαβάζει οτιδήποτε,

·στον μποβαρισμό (ικανοποίηση αισθήσεων),

·να διαβάζει οπουδήποτε,

·να τσαλαβουτάει,

·να διαβάζει μεγαλόφωνα,

·να σιωπά

 

Άλλες προτάσεις βρίσκονται στον κόμβο του ΕΚΕΒΙ -στην ενότητα «το ΕΚΕΒΙ και το παιδί» (www.ekebi.gr).

Επίσκεψη στον ηλεκτρονικό κόμβο του ΕΚΕΒΙ για τη φιλαναγνωσία (www.philanagnosia.gr),

Αξιοποίηση του νέου κόμβου του ΕΚΕΒΙ, για παιδιά (www.mikrosanagnostis.gr)

Δημιουργία Λεσχών Ανάγνωσης με το απαραίτητο υλικό

Εορτασμός της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου

 

 

Ιστορικό Άρθρων

Powered by mod LCA